Roskilde Domkirkes Drengekor

Søndag dag 4

Nord Jylland 2008Posted by Johan Clausen Sun, August 10, 2008 21:57:20

Hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt o.s.v. Vi sidder i bussen på vej mod Roskilde, og funderer over den forgangne dags hændelser.

Skagen Kultur- og Fritidscenter var et rigtig dejligt sted for drengene, og deres sportslige gener. Og det fortsatte de med indtil kl. 12.30, hvor vi havde frokost.

Dagen startede allerede kl. 8:00 hvor alle blev vækket af diverse vækkeure og herrer der vandrede i bad. Pakning af bagage og rydning af værelserne gik forbløffende hurtigt. De hurtigste af drengene var allerede i hallen og spille fodbold kl. 8:30.

Morgenmaden blev indtaget kl. 9:00 hvorefter der var ”fri leg” indtil kl. 12:30. Nogle af drengene spillede fodbold hele den tid, andre snakkede og hyggede sig, mens andre igen gik en tur i det dejlige, regnfulde Skagen. Noget af et vejrskifte fra i går, hvor vi havde sol og kun meget få skyer.

Aldi på modsatte side af vejen, blev indtaget af en flok slik- og sodavandshungrende sangere, og nogle enkelte Ø’ere der var på frokostjagt. Nogle ganske få tog sig en ekstra ”morfar” ved dommerbordet eller på tilskuersæderne i sportshallen.

Kl. 12:30 blev Gruppe Ø’s frokost indtaget i centerets spisesal, hvorefter man klædte om til kortøj. I samlet flok gik alle til Skagen Ny Kirke, som ligger 200 meter fra centeret.

Koncerten gik godt, men da der samtidig var håndbold i TV, var det ikke den helt store tilskuermagnet vi kunne frembringe. Men der var trods alt en 40-50 mennesker.

Da vi var færdige, klædte vi om, og gjorde klar til en lang bustur hjem, hvor vi i skrivende øjeblik er et sted på Fyn. Vi kører godt til, og har en forventet ankomsttid omkring kl. 23:30.

Dagens reporter: Knud Vestbjerg

Dagens Citat: "LIMBOO!!" Drengene under Storebæltsbroens pyloner.

Blog ImageDrengene inden koncerten.

Blog ImageHerrerne synger "alene" til koncerten, mens drengene sidder bagved og lytter.

Blog ImageDobbeltkor i Skagen.

Blog ImageDer drikkes sodavand efter koncerten.

Blog ImageSkagen Ny Kirke.

Blog ImageEn regnbue vest for Randers.

Blog ImageStemningsbillede fra bussen, da Vejlefjordbroen passeres.

• Comments(0)//blog.rdd.dk/#post7

Gruppebilleder

Nord Jylland 2008Posted by Johan Clausen Sun, August 10, 2008 10:23:14
Gruppebilleder fra saltsyderierne på Læsø:Blog ImageGruppe A: Johannes Hansen, Anders Kieler, Jens-Jakob Nørgaard, Johan Clausen, Magnus Eilersen & Daniel Enevoldsen.

Blog ImageGruppe B: Regen Li, Kevin Jespersen, Søren Eriksen, Bastiann Bilde, Thomas Sjöberg & Johan Bertelsen

Blog ImageGruppe C: Darnell Boddie, Morten Jensen, Hans Christensen, Michael Knudsen, Andreas Pørksen & Jonathan Evald

Blog ImageGruppe D: Martin Eliasen, René Aakær, Frederik Rasmussen, Marcus Siegumfeldt, Victor Nielsen, Simon Elkjær & Sebastian Ringmann

Blog ImageGruppe E: Søren Emil Søegaard, Steffen Jespersen, Asbjørn Christensen, Henning Teglbjærg, Jonas Hansen & Oskar Madsen

Blog ImageGruppe F: Mathias Emil Jørgensen, Mathias Johannsen, Kalle Jensen, Søren Rasmussen, Nils Perregaard & Mikkel Ajslev

Blog ImageGruppe G: Tom Østergaard, Søren Perregaard, Mads Kjerulff, Tristan Willeman, Atle Clausen & Niels Vestbjerg

Blog ImageGruppe Ø: Dorte Nielsen, Knud Vestbjerg, Kent Pørksen, Svend Berthelsen, Finn Evald & Beth Boddie

Blog ImageFællesbillede

• Comments(1)//blog.rdd.dk/#post6

Lørdag dag 3

Nord Jylland 2008Posted by Johan Clausen Sat, August 09, 2008 22:38:48

Efter en helt problemfri rydning af diverse lukafer startede dagens første fællesaktivitet med hjemmebragt morgenmad – forstået på den måde, at vi for første gang på turen var overladt til indtagelse af vores egne indkøb til morgenmadsfortæring og tilblivelse af diverse madpakker, begge dele i den stedlige kabys.

Skulle der være enkelte forældre, der er i tvivl om, hvorvidt deres håbefulde poder selv kan smøre madpakker, er svaret, at det kan de skam godt – endda på ret kort tid.

Trods DMI’s sædvanligvis tvivlsomme og til dagen dystre spådomme om det aktuelle vejr, kørte vi nordpå i strålende solskin og mente efter ca. 1 times kørsel at have nået første destination, Råbjerg Mile. Det var i hvert fald, hvad chaufførens GPS skulle vise os til, men på de lokale skilte stod der Kandestederne.

Ja, så fik vi set denne seværdighed fra bussen også, men ilede skyndsomt videre til det egentlige bestemmelsessted. Her blev kamelerne ”sikkerhedsvandet”, så væskebalancen var sikret intakt, inden vi indtog den store vandreklit, Danmarks største. Og stor det er den. Så stor at et par smådrenge eller tre sagtens kunne være blevet væk undervejs. Men gruppeinddelings indlysende fordele og herrernes overopsynsforpligtelse viste sig nok engang at virke på bedste vis. Efter ca. 1½ times vandringer på seværdigheden, udgravninger af spændende ting og nedgravninger af hinanden var vi klar til at fortsætte direkte til Danmarks top.

Finn’s Instruks før den halve times travetur fra P-pladsen til Grenen var ”husk madpakke, glem badetøjet og lad vær’ med at klappe sælerne”. Med det i baghovedet gik det i luntetrav det sidste stykke med dejligt fugtigt sand mellem tæerne og div. våde bukseben p.g.a. de store bølger. De der ikke havde fået våde bukser på vejen til Grenen, fik det, da vi (næsten) alle stod med et ben i henholdsvis Kattegat og Skagerrak.

På vejen derud mødte vi faktisk en stakkels sælunge, og trods sine egne formaninger skete der måske en slags kortslutning i Finn’s hoved. For han begyndte at fabulere om, hvad der ville ske, hvis han stillede op i positur med et baseballbat foran alle turisterne, som om han ville forulempe den stakkels sælunge. Vi mener dog ikke, at der er grund til at antage, at han står med lignende tvangstanker, når han står over for koret og dirigerer.

Frokosten indtog vi i rundkørslen, hvor ”Sandormen” vender. I stedet for salt på maden fik vi masser af sand, men sådan er det jo, når man begiver sig ud på en ørkenvandring. Og det var vist, hvad nogen af såvel drengene som herrerne følte, at de var på. For da de opdagede, at Sandormen kørte direkte tilbage til P- pladsen, blev en del af dem pludselig meget trætte eller havde fået benskader.

Ved alles lykkelige genforening på P-pladsen, nået ad forskellige uransagelige veje, var der storindkøb af is, hotdogs og souvenirs – men vist kun et enkelt postkort. Så vi antager, at ingen er blevet ramt af uhelbredelig hjemve.

Kl. ca. 15 ramte vi Skagen Fritids- og kulturcenter, og efter en let rundspørge viste det sig, at alle drenge, og de fleste herrer, valgte at indtage svømmehallen et par timer, mens det kun var et fåtal, der var til badning fra fristrand med efterfølgende malerimuseumsbesøg. Det viste sig efterfølgende, at begge grupper var yderst tilfredse med deres respektive valg.

Davren bestod til alles tilfredshed af masser af spaghetti med kødsovs. Da centret, vi bor på, også huser en stor idrætshal og nogen kæmpe svenskere, der er på Skagen alene for at spille fodbold, ja så udfordrede drengene ufortrødent den indlysende overmagt, der, trods det at være i undertal, viste sig overlegne.

Men som man siger: ”Vi er alle sammen gode til noget”. De kan jo bare udfordre os i en sangdyst. Tilbage står vores drenges ufortrødne gå-på mod og herrernes taktfaste, opmuntrende tilråb.

Dagens raporter: Svend Berthelsen

Dagens citat: ”Jeg fik en dåse makrel til morgenmad. Jeg spiste den med ske” Finn fortæller meget optaget om sin enkle (og ifølge drengene ret ulækre) morgenmad.

Dagens citat nr 2: "Jeg har fundet en pung med et sygesikringsbevis, men jeg ved ikke hvis det er." Søren Eriksen fandt noget interesant i sportshallen.

Blog ImageDagens vejrbillede fra meget tidligt lørdag morgen. Et regnvejr og lidt sol gav en nydelig regnbue.

Blog ImageSå pakkes der bus!

Blog ImageFinn og hans elskede makrel til morgenmad. Læg mærke til hvilken type bestik som hr. dirigent Finn Evald bruger.

Blog ImageRåbjerg Mile, og masser af drenge i bare tæer.

Blog ImageBlog Image
Blog Image3 drenge meldte sig frivilligt (uden tvang) til at blive begravet i sand.

Blog ImageFrokosten indtages i sandstorm og "Sandormen".

Blog ImageDrengene indtog Skagen Kultur- og Fritidscenter med en god og lang omgang fodbold.

Blog ImageHenning og Jonathan gad ikke se foldbold, så de byggede korthuse op af trapperne i sportshallen.

• Comments(0)//blog.rdd.dk/#post5

Fredag dag 2

Nord Jylland 2008Posted by Johan Clausen Fri, August 08, 2008 21:36:23

Det er svært at stå tidligt op. Især når tidligt betyder kl. 6 om morgenen. Det var en hård dag i går med masser af aktivitet, sang sopraner og bus. Og når man kun sover mellem 7 og 6 timer, så føles det let som om man ikke har fået søvn i 7 døgn, hvilket kan medføre sure værelsesledere. På trods af den tidlige start på dagen lykkedes det alle at komme ned i Kabyssen kl. 6:30 til lidt morgenmad.

Baggrunden for den tidlige start var at koret i dag skulle til øen som ligger lang væk fra alt, nemlig til øen Læsø. Vi kom om bord i bussen, og der var overraskende (og dejligt) stille fra drengenes sæder, hvor passagererne prøvede at få sig en lille blunder før den spændende sejltur.

Det skal dog her til siges at hovedbeskæftigelsen på turen blandt både herre og drenge var kortspillet røvhul. Trods det lidt vulgære navn, skal det siges til de urolige og forargede forældre, at kortspillet er underholdende og ganske uskyldigt…

Vi kom i land på øen, og kørte derefter over til en lidt speciel kirke, hvor vi skulle hente vores guide. Det var et mærkeligt syn der mødte os. Kirketårnet havde facon som et ganske almindeligt kirketårn med takker, men taget var lavet af glas. Derudover var resten af kirken beklædt med sten, og inde i kirken kunne der anes et spabad med tyskere der jublende svømmede omkring. Da vores guide Leif kom ombord i bussen, forklarede han at man ikke havde brug for kirken, og man derfor valgte at gøre det til et wellnesscenter, hvor mennesker med hudsygdomme kan pjaskerundt i gammelt saltvand og dermed få det meget bedre. Det er måske den vej folkekirken skal gå for at imødegå den danske befolknings ønsker og behov.

Leif tog os ud på sightseeing så vi kunne se øen. Vi fandt hurtigt ud af at der på Læsø ikke sker det helt store, ligesom befolkningen består af ca.2000 mennesker og 900 heste, hvor det lød som om at Leif kendte dem alle sammen. Det første levende individ vi mødte var en tyk hoppe ved navn Linda. Allerede der kunne vi fornemme hvad turen ville byde på. Det var imponerende så meget en lokal skolelærer ved om sin ø. Ingen oplysninger blev fortiet, og vi fik en grundig og god rundvisning.

Noget der skal nævnes når vi taler om Leif er, at der var almen tvivl om vores guide i virkeligheden var Søren Ryge. Der var en umiskendelig lighed på alle punkter. Han havde det buskede hår med tilhørende fuldskæg plus den obligatoriske ”Fjällräven”-taske og pibe. Selv hans måde at ryge på mindede om Søren Ryge. Så om det evt. var Sørens tvillingebror Leif der viste os rundt, må forblive uvis.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at vores korleder er en vandhund. Derfor skulle hele koret naturligvis køres gennem smalle veje omgivet af hede og skov, ud til en strand, som Leif påstod, var Danmarks bedste sandstrand. Alle der var interesseret i badning tog badetøj på og fulgte dirigent Finn i vandet. Hos ham gælder kun tre baderegler: Fjæsing, Hestehuller og ålegræs. Hermed ment at alle ting er farlige. De som var i vandet var alle enige om at det var temmelig koldt, men en kordreng er sej, så alle der gik ud i vandet kom også under og ind igen.

Vi kørte til saltsyderigerne for at se på Læsøs hoved attraktion: Salt! Da vi fik at vide at der uden for bussen ventede en mand der ville holde foredrag for os om salt, var vi nogen der tøvede lidt med at forlade vores trygge sæder, men selvom Salt ikke lyder som det mest ophidsende i denne verden, så formåede guid og indehaver af syderigerne, Poul, at gøre sit korte foredrag både humoristisk og lærerigt. Her kan man snakke om en mand for hvem det lykkedes at holde sopranernes opmærksomhed i et helt kvarter. Vi gratulerer!

Efter en rask fodboldkamp og gruppebilleder ved syderiget, drog koret videre til Byrum kirke, hvor vi skulle holde koncert. Her fik vi selskab af vores egen Biskop Peter Fischer Møller, som selv mimede med på ”Til hvor lille gerning ud” ind til midt i 3. vers, hvor biskoppen ikke kunne huske mere.

Det var en god og flot koncert, og alle fremmødte virkede meget begejstrede, og der skal lyde ros til alle fra koret over at kunne rejse sig til en koncert selvom man har været oppe kl. 6 og gennemlevet ovenstående program.

Lad os bare sige at ribbenstegen på færgen tilbage til Frederikshavn smagte os godt, og at der sikkert er flere sopraner der glæder sig til mødet med en varm sovepose.

Dagens redaktør og rapporter: Thomas Sjöberg

Dagens citat: ”Drenge. I må ikke synge!” Finn formaner et par drenge der synger inden aftensmaden på færgen.

• Comments(0)//blog.rdd.dk/#post4

Torsdag dag 1

Nord Jylland 2008Posted by Johan Clausen Thu, August 07, 2008 22:53:29

I dag har vi kørt bus – i maaange timer. Med 29 drenge på 1. sal, har der været liv i bussen på hele turen over de sjællandske, sprogøske, fynske og jyske motorveje. På vej over Storebælt og Lillebælt morede drengene forrest i bussen sig med, at leje ”limbo” når vi susede under bropillerne.

Vi holdt et par pauser undervejs, hvor vi spiste vores medbragte madpakker og plyndrede en kiosk for is.

Ved 16-tiden ankom vi til ”Søværnets Sergent og Reserveofficer Skole” aka. ”sejler-kasernen” i Frederikshavn hvor vi blev indlogeret på nogle rimeligt pæne nye værelser. Efter at have slentret rundt en lille times tid spiste vi på kasernens cafeteria, hvor vi fik skinke med flødekartofler – niice.

Derefter tog vi af sted til Hjørring hvor vi holdte en rigtig god koncert i Sct. Catharina Kirke.

Da vi kom hjem blev drengene sendt i seng (ca. kl. 22), da vi skal op kl. 6.00 i morgen tidlig og af sted til Læsø.

Skal sige fra alle drengene at de har det skønt og elsker deres gruppeleder, men savner deres forældre og søskende lidt, fordi I er så dejlige.

Dagens rapporter
René (Den Dejlige D-gruppe)

• Comments(0)//blog.rdd.dk/#post3

Så er vi fremme

Nord Jylland 2008Posted by Johan Clausen Thu, August 07, 2008 16:33:47
Klokken slog 15:45 da vi ankom til Frederikshavn og Flådestationen. Inden da har vi haft en fin bustur, uden de store problemer. Den blev brugt til sang, snak og slikspisning. En pause på en fynsk resteplads, og en frokostpause syd for Skanderborg var dagens afbrud for drengene.

Nu er drengene ved at falde til på Flådestationen, og klæder om til koncerten i Sct. Catharinæ Kirke i Hjørring.

Referat og billeder fra i dag kommer senere i aften.

• Comments(0)//blog.rdd.dk/#post2

Sommerturné 2008

Nord Jylland 2008Posted by Roskilde Domkirkes Drengekor Fri, June 20, 2008 21:40:29

Sommertuné i det Nordjyske

Fra den 7. til den 10. august drager koret med bus til Nordjylland. Koret skal synge i Hjørring, på Læsø og i Skagen. På Læsø kan man opleve koret synge andet end kirkekoncert.